Első bicikli, első csók, első repülés, legyen szó bármiről, az első mindig emlékezetes, mindig különleges. Ez a helyzet az idén első ízben megrendezett Modern Gyárak Éjszakájával is. Az első volt, de aligha az utolsó.
Vajon megtelnek-e a helyek? Vajon elégedettek lesznek-e az érdeklődők? Simán zajlik-e majd minden? Nagyjából ezek a kérdések motoszkáltak a tervezés fázisa óta a szervezők fejében. És az enyémben is, hisz a hogyan készül? témáim miatt eleve sajátomnak érzek egy ilyen kezdeményezést és az érzés csak erősödött, miután felkértek, hogy segítsek a szervezésben, a program népszerűsítésében.

A számok nyelvén
Még csak pár nap telt el november 17., vagyis az első Modern Gyárak Éjszakája óta és minden infó még nem érkezett meg, de az első eredmények és adatok alapján kijelenthető: jövőre is lesz Modern Gyárak Éjszakája.
Összesen 24 gyár csatlakozott az ország 16 városából, ez eleve magasabb szám, mint amire a szervezők számítottak, azt pedig tényleg csak az igazán optimisták gondolták, hogy több mint 2000-en! regisztrálnak majd az eseményre.
www.moderngyarakejszakaja.hu, ezen a weboldalon lehetett regisztrálni (és lehet majd jövőre is, szóval érdemes “elmenteni”), egy-egy üzemben pedig jellemzően több turnus is meghirdetésre került délután négy és este tíz óra között.
Voltak olyan gyárak, ahol már a regisztráció megnyitása után néhány nappal minden turnus teltházas volt (pl. Lego Nyíregyháza, Audi Győr), de november 17.-re már csak egy-egy gyárba és csak néhány kora délutáni időpontra lehetett jelentkezni.

Akik regisztráltak – és el is mentek – nem egy sima gyárlátogatáson vehettek részt, hisz kifejezetten az “okosgyárak”, a jövő technológiái, ha úgy tetszik az ipar 4.0 volt porondon: azokat a berendezéseiket, technológiáikat, fejlesztéseiket mutatták be a gyártók, amik leginkább a jövőbe mutatnak.
Néhány példa
Az Audinál én magam is jártam már hogyan készül? ügyben, így egy cseppet sem lepett meg a nagy érdeklődés, az már inkább, hogy Bajáról, Gyomaendrődről de még Kecskemétről is érkeztek látogatók. Az előadást, vagy túravezetést a látogatóközpont munkatársai tartották, sok egyéb mellett a motorgyárba is beleshettek az érdeklődök.

A tavalyi évben az Év Gyárának választott, pneumatikai rendszereket gyártó Aventics Egernél is teltház volt, itt többek között a gép és ember kommunikációját mutatták be.
A Knorr-Bremse fékrendszereket gyártó budapesti gyárában önjáró, okoskamionok fejlesztásábe lehetett betekinteni, a GE nagykanizsai üzemében pedig arról volt szó, hogyan készülnek a modern világítótestek és a jövő világításának számító LED-lámpák.
/A cikk az IFKA támogatásával készült./